مقالات

پنج مزیت متداول لباس کار

پنج مزیت غیر متداول لباس کار

لباس های با قابلیت دید بالا:‌

رانندگان لیفتراک و جرثقیل، کارگران حاشیه جاده و خطوط لوله و نیز کارکنانی که مسئول واکنش و در شرایط اضطراری هستند، از جمله کسانی هستند که به این لباس ها نیاز دارند.

این گونه لباس ها به منظور پیشگیری از حوادث ناشی از ضربه و برخورد و به صورت ژاکت، بلوز شلوار با توجه به نوع محل کاربرد، به رنگ های براق و از جنس ­های مختلف ساخته شده و امکان رویت فرد را در شرایط مختلف آب و هوایی و ساعات مختلف شبانه روز فراهم می­کنند.

در انتخاب این لباس ها علاوه بر ارزیابی ریسک های ضربه و برخورد، لازم است مواردی نظیر شرایط کاری گرم یا سرد، وضعیت هوا (آفتاب، مه، باران، برف و… ) و روشنایی نیز مورد توجه قرار گیرد.

جنس لباس کار:

  •  به منظور دوام بیشتر رنگ و پیشگیری از رنگ دادن پارچه پس از شستشو و همچنین جلوگیری از آب رفتن پارچه از رنگ های راکتیو در رنگرزی پارچه استفاده شود.
  • با انتخاب پارچه مرغوب و اعلاء، بکار بردن دوخت محکم و نیز چرخکاری دوبله درزها، لباس کار با دوام تولید گردد.
  • با استفاده از الگوی مناسب، باید لباس کار شکیل و خوش دوخت بوده و در اندازه­ های استاندارد تهیه شود.
  • جنس پارچه با توجه به شرایط کار و لزوم ظاهر لباس از نظر مقاومت در مقابل چروکیدگی و نیز عدم تولید الکتریسیته ساکن از مخلوط حدود هفتاد درصد پنبه و سی درصد پلی استر و با توجه به شرایط اقلیمی و فصول مختلف در نظر گرفته شود. در شرایطی که احتمال سوختن لباس کار در اثر ریختن پلیسه و یا تحت تأثیر حرارت زیاد وجود دارد (مانند لباس کار جوشکاری)، جنس لباس کار بایستی نود درصد پنبه باشد.
  • به منظور استحکام بیشتر از پارچه با بافت کج راه با تراکم بالا و نخ چهل دو لا از نوع رینگ استفاده گردد.

پیش بندهای حفاظتی:‌

پیش بند از جمله تجهیزات حفاظت از بدن می­باشند. جنس پیش بند با توجه به شرایط استفاده از آن جنس نایلونی (پیشگیری از ریزش آب)، چرمی (جهت پیشگیری از ریزش پلیسه جوشکاری)، سربی (جهت حفاظت در برابر پرتوهای رادیو اکتیو)، پلی وینیل کلراید (جهت حفاظت از مواد شیمیایی) و… انتخاب می­شود.

پنج مزیت غیر متداول لباس کار

آرم و علائم لباس کار:

  • اندازه آرم یک مثلث متساوی­ الاضلاع برابر هفت سانتی متر در نظر گرفته می­شود.
  • جنس آرم با استفاده از چاپ سیلک اسکرین مرغوب و ثابت با رنگ های قید شده روی پارچه تهیه شود.
  • شکل آرم به صورت مثلث متساوی­ الاضلاع با سمبل وزارت نفت در بالا و نام شرکت در زیر آن لحاظ می­گردد.
  • رنگ زمینه آرم جهت مشخص کردن واحدهای مختلف باید مشخص باشد.
  • محل نصب آرم روی جیب سمت چپ بالای تنه لباس کار می­باشد.

در استفاده از پیش بند رعایت مقررات ایمنی زیر ضروری است:‌

  • پیش بند مخصوص کارگرانی که در مقابل شعله و یا آتش های بدون حفاظ کار می­کنند بایستی تمام سینه را بپوشاند و از جنسی تهیه شود که در برابر آتش کاملاً مقاومت داشته باشند.
  • پیش بند کارگرانی که با مایعات خورنده مثل اسیدها و مواد قلیایی سوزاننده کار می­کنند بایستی از لاستیک طبیعی یا مصنوعی و یا از مواد دیگری تهیه شود که در مقابل این مایعات مقاوم بوده و تمام سینه را بپوشاند.
  • استفاده کارگران از هر گونه پیش بند در مقابل قطعات دوار و متحرک ماشین آلات و همچنین در مجاورت آنها ممنوع می­باشد.
  • چنانچه در مقابل و یا در مجاورت قطعات دوار و متحرک ماشینها استفاده از پیش بند ضروری باشد، باید پیش بندهای مذکور دو تکه باشد بطوری که پایین تنه از قسمت بالاتنه مجزا بوده و بطوری بسته شود که چنانچه بطور اتفاقی قسمتی از آن را ماشین در حال کار بگیرد، فوراً و به سهولت باز شده و خطری متوجه کارگر نگردد.

ما در تولیدی لباس فرم بافتینه در تلاشیم تا با معرفی انواع لباس کار و لباس فرم، به شما عزیزان کمک کنیم تا استایلی زیبا، جذاب و بدون نقص داشته باشید. همراه ما باشید و بهترین و مرغوب ترین اجناس را از وب سایت ما پیدا کنید.

Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 7 =