مقالات

عوارض گرما در محیط کار

عوارض گرما در محیط کار

عوارض ناشی از گرما در محیط کار

هنگامی که دما یا رطوبت هوا بیشتر از محدوده مجاز می شود، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. اولین تأثیرات به احساس شما مربوط می شود. قرار گرفتن در معرض گرمای بیشتر می تواند باعث مشکلات سلامتی شود و ممکن است بر عملکرد تأثیر بگذارد.

با افزایش دما یا بار گرما، افراد ممکن است احساس کنند:

  • افزایش تحریک پذیری
  • از دست دادن توانایی انجام کارهای ماهرانه یا کارهای سنگین
  • از دست دادن تمرکز و توانایی انجام وظایف ذهنی

در محیط های نسبتا گرم، بدن برای خلاص شدن از شر گرمای اضافی ضربان قلب افزایش می‌ یابد تا خون بیشتری را از طریق قسمت‌ های بیرونی بدن و پوست پمپاژ کند تا گرمای اضافی به محیط از دست برود و تعریق رخ دهد.

کار دستی گرمای متابولیکی اضافی ایجاد می کند و بر بار گرمایی بدن می افزاید. هنگامی که دمای محیط از سی درجه سانتی گراد بالاتر می رود، ممکن است در انجام وظایف ذهنی اختلال ایجاد کند.

این تغییرات نیازهای بیشتری را به بدن تحمیل می کند. تغییر در جریان خون و تعریق زیاد، توانایی فرد را برای انجام کارهای فیزیکی و ذهنی کاهش می دهد.

عوارض کار در گرما

بیماری های مرتبط با گرما شامل گرفتگی گرما، گرما زدگی، بثورات گرمایی یا گرمازدگی است که هر کدام علائم و درمان های خاص خود را دارند.

شامل مجموعه ای از شرایط و عوارضی است که در آن بدن تحت استرس و عوارض ناشی از گرمای بیش از حد است.

علائم می تواند از تعریق زیاد تا سرگیجه، قطع تعریق و فرورفتگی پوست متغیر باشد.

برخی رفتارها نیز افراد را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند: نوشیدن الکل، شرکت در فعالیت های فیزیکی شدید در فضای باز در هوای گرم، و مصرف داروهایی که توانایی بدن را برای تنظیم دمای بدن مختل می کند یا تعریق را مهار می کند. تنش گرمایی و عوارض گرما در محیط کار می تواند در دماهای بالا، بارهای سنگین کاری و لباس کار های نامناسب برای گرما و رطوبت ایجاد شود.

افراد مسن، کودکان و افرادی که دارای شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی هستند، در معرض بیشترین خطر گرما زدگی قرار دارند. با این حال، حتی افراد جوان و سالم در صورت شرکت در فعالیت‌ های بدنی شدید در هوای گرم، می‌ توانند تسلیم گرما شوند.

دانستن نشانه ها و عوارض گرمایی، درمان مناسب، همچنین انجام کمک های اولیه بسیار مهم است. نشانه‌ های استرس گرمایی اغلب توسط قربانی نادیده گرفته می‌ شود، که در ابتدا ممکن است گیج شود یا نتواند تمرکز کند و به دنبال آن علائم شدیدتری از جمله غش کردن یا سقوط رخ می‌ دهد. اگر علائم استرس گرمایی رخ داد، فرد را به یک منطقه خنک و سایه منتقل کنید، به او آب بدهید و بلافاصله با سرپرست تماس بگیرید.

نشانه های استرس گرمایی اغلب توسط قربانی نادیده گرفته می شود. ممکن است در ابتدا فرد گیج شود یا نتواند تمرکز کند و به دنبال آن علائم شدیدتری مانند غش کردن و یا فرو افتادن ظاهر شود.

اگر علائم استرس گرمایی رخ داد، قربانی را به یک منطقه خنک و سایه منتقل کنید، به او آب بدهید و فوراً با یک سرپرست یا فرد دیگری برای ارائه کمک تماس بگیرید.

عوارض گرما در محیط کارواکنش بدن انسان به محیط های گرم چگونه است؟

با گرم شدن محیط، بدن نیز تمایل به گرم شدن دارد. “ترموستات” داخلی بدن با پمپاژ خون بیشتر به پوست و افزایش تولید عرق، دمای داخلی بدن را ثابت نگه می دارد.

بدن انسان سالم دمای داخلی خود را در حدود سی و هفت درجه سانتی گراد حفظ می کند. تغییرات، معمولاً کمتر از یک درجه سانتی گراد، با زمان روز، سطح فعالیت بدنی یا وضعیت احساسی رخ می دهد.

تغییر دمای بدن بیش از یک درجه سانتی گراد فقط در هنگام بیماری یا زمانی که شرایط محیطی بیش از توانایی بدن برای مقابله با گرمای شدید است رخ می دهد.

به این ترتیب بدن سرعت اتلاف حرارت را افزایش می دهد تا بار گرمایی متعادل شود. در یک محیط بسیار گرم، میزان “به دست آوردن گرما” بیشتر از “از دست دادن گرما” است و دمای بدن شروع به افزایش می کند.

افزایش دمای بدن منجر به بیماری های گرمایی می شود.

منایع گرما در محیط های کاری

گرما ممکن است از منابع مختلفی به وجود بیاید. مثلا:

  • در خشک‌ شویی‌ ها، آشپزخانه‌ های رستوران‌ ها و کارخان ه‌های کنسرو سازی، رطوبت بالا به بار گرمایی می‌ افزاید.
  • در ریخته گری ها، کارخانه های فولاد، نانوایی ها، ذوب ها، کارخانه های شیشه سازی و کوره ها، مواد بسیار داغ یا مذاب منبع اصلی گرما هستند.
  • در مشاغل خارج از منزل، مانند ساخت و ساز، تعمیر جاده، معدن روباز و کشاورزی، آفتاب تابستان منبع اصلی گرما است.
  • وقتی دما یا رطوبت هوا بیشتر باشد، افراد احساس ناراحتی می کنند. تا زمانی که بدن بتواند خود را تنظیم کند و با گرمای اضافی کنار بیاید، چنین شرایطی ضرری ندارد. محیط های بسیار گرم می توانند مکانیسم های مقابله ای بدن را تحت تأثیر قرار دهند که منجر به انواع شرایط جدی و احتمالاً کشنده می شود.

در همه موارد، عوارض گرما در محیط کار، محیط فعالیت است که به طور بالقوه می تواند توانایی بدن برای مقابله با گرما را تحت تأثیر قرار دهد. اکثر مردم زمانی که دمای هوا بین بیست تا بیست و هفت درجه سانتی گراد است و رطوبت نسبی بین سی و پنج تا شصت درصد احساس راحتی می کنند.

چگونه بدن افزایش گرما و از دست دادن گرما را کنترل می کند؟

بدن عمدتاً از طریق تابش، همرفت و تبخیر عرق، گرما را با محیط اطراف خود مبادله می کند. تشعشع فرآیندی است که طی آن بدن از اجسام داغ اطراف مانند فلز داغ، کوره ها یا لوله های بخار گرما می گیرد و بدون تماس با آنها گرما را به اجسام سرد مانند سطوح فلزی سرد از دست می دهد. هنگامی که دمای اجسام اطراف با دمای پوست (حدود سی و پنج درجه سانتیگراد) یکسان باشد، افزایش یا از دست دادن حرارت تابشی رخ نمی دهد.

منبع اصلی گرما در شرایط عادی، گرمای درونی خود بدن است. این گرمای متابولیک نامیده می شود و در بدن توسط فرآیندهای بیو شیمیایی که ما را زنده نگه می دارند و با انرژی که در فعالیت بدنی استفاده می کنیم تولید می شود.

تبخیر عرق از پوست بدن را خنک می کند. تبخیر سریعتر اتفاق می افتد و اثر خنک کننده با سرعت باد زیاد و رطوبت نسبی کم بیشتر قابل توجه است. در محیط های کار گرم و مرطوب، خنک شدن بدن در اثر تبخیر عرق محدود می شود، زیرا هوا نمی تواند رطوبت بیشتری را بپذیرد. در محیط های کار گرم و خشک، خنک شدن ناشی از تبخیر عرق با مقدار عرق تولید شده توسط بدن محدود می شود.

همرفت فرآیندی است که در آن بدن گرما را با هوای اطراف مبادله می کند. بدن از هوای گرم گرما می گیرد و گرما را به هوای سرد که با پوست در تماس است از دست می دهد. تبادل حرارتی همرفتی با افزایش سرعت هوا و افزایش اختلاف بین دمای هوا و پوست افزایش می یابد.

بدن همچنین مقادیر کمی گرما را از طریق هدایت و تنفس مبادله می کند. با رسانایی بدن در تماس مستقیم با اجسام سرد یا گرم، گرما را به دست می آورد یا از دست می دهد. تنفس گرما را تبادل می کند زیرا سیستم تنفسی هوای استنشاقی را گرم می کند. هنگام بازدم، این هوای گرم شده مقداری از گرمای بدن را می برد. با این حال، مقدار حرارت مبادله شده از طریق هدایت و تنفس معمولاً به اندازه‌ ای کم است که در ارزیابی بار حرارتی روی بدن نادیده گرفته شود.

سوالات متداول

  • چگونه بدن افزایش گرما و از دست دادن گرما را کنترل می کند؟
  • منایع گرما در محیط های کاری کدامند؟
  • عوارض کار در گرما چیست؟
  • واکنش بدن انسان به محیط های گرم چگونه است؟
  • عوارض ناشی از گرما در محیط کار چیست؟

شما عزیزان می توانید از طریق تولیدی لباس فرم بافتینه به هر آنچه نیازتان در محیط های گرم دست یابید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 2 =