مقالات

انتخاب لباس ایمنی

انتخاب لباس ایمنی

لباس ایمنی

استفاده از لباس‌ های حفاظتی در طول کار، خطر خطرات محیط کار را به میزان قابل‌ توجهی کاهش می‌ دهد، اما لازم است کارگران آموزش‌ های لازم را برای استفاده از آن لباس‌ های ایمنی داشته باشند. فقط در این صورت استفاده از آن ها سودمند خواهد بود.

مهم نیست که در کدام زمینه حرفه ای کار می کنید. حفاظت شخصی باید در اولویت باشد. بنابراین برای دستیابی به این هدف، باید اقدامات ایمنی متفاوتی برای جلوگیری از هر گونه صدمات یا تلفات شغلی انجام شود. به عنوان مثال، برای انجام کاری در محیطی با نور کم  و ترافیک متحرک، بهتر است روپوش ایمنی ترافیکی مناسب برای کارگران تهیه کنید. زیرا دید کارگران را بهبود می بخشد و در نتیجه کار آن ها را راحت تر و ایمن تر می کند.

افرادی که در چنین شرایط خطرناکی کار می کنند باید بدانند که شرایط کاری در آنجا با شرایط عادی متفاوت است. آن ها در معرض خطر بیشتری هستند، بنابراین باید لباس های ایمنی بپوشند تا خطرات اضافی مربوط به این نوع مشاغل را حذف کنند. لباس‌ های ایمنی در محل کار مفید هستند و به افراد کمک می‌ کنند تا از صدمات در امان بمانند. چنین لباس‌ هایی نقش اساسی را در حفظ ایمنی کارگران ایفا می‌ کنند و در عین حال زمانی که کار ماهیت سختی دارد، کارمندان  را در محیط کار آسان، بی‌ ترس و راحت نگه می‌ دارند.

کار با انواع مختلف مواد شیمیایی، دمای بالا، اجسام متحرک، لبه های تیز ماشین و انواع مختلف اشعه مانند اشعه ماوراء بنفش می تواند سلامت و سلامت جسمی کارگر را به خطر بیاندازد. سعی کنید از هر گونه لباس ایمنی گشاد خودداری کنید زیرا اگر مجبور به کار و جابجایی در اطراف ماشین آلات مختلف باشید، در حین کار شما را آزار می دهد. این لباس های گشاد خودشان یک فاجعه هستند.

سطح بندی لباس های ایمنی

  • لباس های سطح ای: استفاده از لباس ایمنی سطح ای سطوح بسیار خطرناکی از بخارات، گازها، ذرات معلق، پاشش غیرمنتظره، غوطه ور شدن یا تماس با مواد خطرناک را نشان می دهد. لباس و تجهیزات سطح ای شامل: فشار مثبت (تقاضای فشار)، دستگاه تنفس مستقل تمام صورت یا ماسک هوای با فشار مثبت با خروجی اس سی بی ای، لباس محافظ شیمیایی کاملا محصور کننده، روپوش ، زیرپوش بلند، دستکش لایه بیرونی و دستکش لایه داخلی مقاوم در برابر مواد شیمیایی، چکمه های مقاوم در برابر مواد شیمیایی یا پنجه و ساق استیل مقاوم در برابر مواد شیمیایی، کلاه سخت، لباس محافظ یک بار مصرف، دستکش و چکمه.
  • لباس های سطح بی: در این سطح هیچ خطر پوستی شدیدی وجود ندارد و تقریبا بیشتر خطرات تنفسی هستند. لباس سطح بی شامل: قطعه تمام صورت فشار مثبت با دستگاه تنفس مستقل، لباس کلاهدار مقاوم در برابر مواد شیمیایی، روپوش، دستکش داخلی و خارجی مقاوم در برابر مواد شیمیایی، چکمه‌ ها و روکش‌ های چکمه‌ های پنجه‌ دار و ساقدار مقاوم در برابر مواد شیمیایی، کلاه سخت و محافظ صورت. لباس های سطح بی در محیط های زیر پوشیده می شوند: وقتی اکسیژن کمتر از نوزده و نیم درصد باشد، معیارهای جوی اجازه استفاده از ماسک تصفیه کننده هوا را نمی دهد. خطر استنشاق شدید وجود دارد.
  • لباس های سطح سی: تفاوت اساسی بین لباس سطح سی و لباس سطح بی در سیستم تنفسی است. از آنجایی که نوع و سطح غلظت آلاینده‌ های موجود در هوا در محیط‌ هایی که نیاز به حفاظت سطح سی دارند مشخص است، می‌ توان معیارهای رعایت استانداردهای تنفسی را رعایت کرد. لباس سطح سی شامل: ماسک های تنفسی تمام صورت یا نیمه ماسک با فشار منفی تصفیه کننده هوا، لباس کلاهدار مقاوم در برابر مواد شیمیایی، روپوش، دستکش داخلی و خارجی مقاوم در برابر مواد شیمیایی، پنجه های فولادی، چکمه های مقاوم در برابر مواد شیمیایی و روکش چکمه، کلاه سخت، ماسک فرار و سپر صورت.
  • لباس های سطح دی: لباس های سطح دی حداقل سطح محافظت در برابر آلودگی را ارائه می دهند و عموماً فقط برای آلودگی های مزاحم استفاده می شوند. لباس سطح دی شامل: روپوش، دستکش، چکمه های مقاوم در برابر مواد شیمیایی، کفش هایی با پنجه و ساق استیل، عینک یا عینک ایمنی، کلاه ایمنی، ماسک فرار و محافظ صورت.

انتخاب لباس ایمنیفاکتورهای انتخاب لباس ایمنی

  • نوع و شدت خطرات موجود در محل: برخی از سایت ها دارای خطرات ایمنی هستند که ممکن است در مورد سایرین وجود نداشته باشد، مانند وجود مایعات یا گازهای قابل اشتعال. نوع و شدت خطرات باید به شدت روی لباس هایی ایمنی که هنگام کار در این محیط انتخاب می کنید، تأثیر بگذارد.
  • مقررات ایمنی در صنعت شما: لباس کار ایمنی را نمی توان فقط با یک نگرانی ایمنی طراحی کرد. اگر خطر سوختگی در محل کار شما زیاد است، مهم است که در خرید لباس ایمنی به این موضوع توجه شود. این به معنای چیزهایی مانند داشتن مواد مقاوم در برابر آتش و روکش های مقاوم در برابر شعله در برخی از قطعات مانند دستکش یا پیش بند است. اگر نیازی به این ویژگی‌ ها نباشد، وزن و هزینه‌ های غیرضروری را اضافه می‌ کنند که ممکن است برای همه صنایع مناسب نباشد بنابراین مطمئن شوید که احتمالاً با چه خطراتی روبرو خواهید شد تا پولی را برای اقلام خرج نکنید. که مفید نخواهد بود!
  • قیمت: بدیهی است که ایمنی مهم است اما هیچ کس نمی خواهد پول زیادی خرج کند! بسته به محیط کار و نوع لباس ایمنی مورد نیاز و ویژگی های ایمنی، انواع مختلفی از لباس ها با قیمت های مختلف موجود است.

چگونه لباس ایمنی کار مناسب را انتخاب کنم؟

  • راحتی در محل کار:  شما به لباس کار راحت و متناسب با اندام خود نیاز دارید. اگر آستین ها یا پهلوها خیلی بلند باشند، ممکن است در انجام کارهای روزانه خود دچار مشکل شوید. لباس های بزرگ یا نامناسب می توانند خطرناک باشند زیرا می توانند به راحتی آتش بگیرند یا در ماشین متحرک گیر کنند.
  • ایمنی: انتخاب لباس ایمنی با توجه به محیط کار و وظایف ضروری است. آن ها باید سازگار باشند و از شما در برابر خطرات محافظت کنند. به عنوان مثال، اگر در مکانی کار می کنید که دید کاهش یافته است، باید لباس کار با دید بالا تهیه کنید تا حضور خود را به همکاران خود نشان دهید.
  • دوام: برخی محیط ها شرایط کاری سختی را ایجاد می کنند. مهم است که لباس کار شما از مواد مرغوب تهیه شده باشد تا بتواند در برابر سایش و پارگی، شرایط بد و شستشوی مکرر بدون اینکه شما را در معرض خطر تصادف قرار دهد مقاومت کند.

نکات مهم حین استفاده و کاربرد لباس کار ایمنی

  • پارگی لباس کار نیز از علل احتمالی حادثه است.
  • لباس های ایمنی معیوب، نامناسب، گشاد یا نامناسب نباید در محل کار پوشیده شوند.
  • لباس های ایمنی بد طراحی شده و یا داشتن کمربندهای گشاد و لباس های فانتزی نباید استفاده شود.
  • از شلوارهای گشاد استفاده نکنید. این ها خطرناک هستند، زیرا می‌ توانند برآمدگی‌ ها را بگیرند و باعث زمین خوردن فلج‌ کننده شوند.
  • از لباس های کار کثیف یا آغشته به روغن به هیچ وجه استفاده نکنید چون اغلب باعث بثورات پوستی، سوزش و سایر اشکال درماتیت می شوند.
  • لباس‌ های آغشته به روغن یا مواد شیمیایی (یا لباس‌ های آغشته به مواد قابل اشتعال) می‌ توانند به راحتی منجر به درماتیت یا سوختگی کشنده شوند.
  • جیب‌ های فلاپی، آستین‌ های پاره شده و سایر موارد از این قبیل لباس‌ ها حداقل از دو جهت خطرناک هستند: انتهای شل یا آویزان ممکن است در ماشین‌ های متحرک گیر کنند و ممکن است به چیزی گیر کنند و باعث سقوط شوند.
  • قبل از پوشیدن لباس ایمنی آن را چک کنید که دکمه ها سرجایش باشد. اگر یک کارگر یک دکمه روی کاف آستین پیراهن خود را گم کرده باشد، کاف آویزان ممکن است به راحتی در فک ماشین آلات متحرک گیر کند و فرد پوشنده را به دنبال خود بکشاند.

سوالات متداول

  • لباس ایمنی چیست؟
  • سطح بندی لباس های ایمنی چیست؟
  • فاکتورهای انتخاب لباس ایمنی چیست؟
  • چگونه لباس ایمنی کار مناسب را انتخاب کنم؟
  • نکات مهم حین استفاده و کاربرد لباس کار ایمنی کدامند؟

جهت خرید انواع لباس کارهای با کیفیت کافی است با تولیدی لباس فرم بافتینه همراه باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

Back to list

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 12 =